Holmbergs fisksoppa..




Jag är verkligen ingen mästerkock, det är en sak som är säker. MEN ibland lyckas man, och det gjorde jag idag. Efter en heldag på stan tillsammans med Sandra begav vi oss hem till mig för att äta middag tillsammans och sedan färga håret på varandra (man måste ju vara fräsch när det nya året startar). Efter att Sandra somnat i soffan lagade jag fisksoppa till oss båda. Grymt gott OCH billigt! Tänkte göra en repris och ge er receptet på denna goda rätt, varsågoda!


Holmbergs fisksoppa:

  • 1  purjolök
  • 1 röd paprika
  • 3-4 vitlöksklyftor
  • dill
  • 1 burk krossade tomater
  • 1 burk vatten
  • 1 fiskbuljongtärning
  • 1 liten burk creme fraiche
  • grädde
  • chili sauce
  • salt, peppar, cayennepeppar, (curry)
  • 400g valfri fisk

skär upp purjolök, paprika och dill och fräs tillsammans med pressad vitlök i en stekpanna i ca 10 minuter. låt det inte bli brunt. häll sedan i allt i en gryta tillsammans med de krossade tomaterna, vattnet och fiskbuljongtärningen. låt det koka upp. häll i creme fraiche, grädde och chili sauce samt de kryddor som du vill ha. i med den "tärnade" fisken och låt sedan soppan småputtra ett tag. voila!

 

självklart är det en smaksak vad du vill ha med i din soppa samt hur mycket du vill ha av varje ingrediens. jag själv hade ingen färsk eller fryst dill utan köpte dill på "burk" och hällde i efter behag. jag tog vanlig creme fraiche samt en skvätt grädde, men det går lika bra med endast lätt creme fraiche, det är ditt val hur nyttig du vill vara. även chili saucen hällde jag i efter behag. själv tog jag inga andra kryddor i, tyckte inte att det behövdes. Till soppan hade jag en liten laxfilé samt 400g torskfilé. den blev väldigt matig och god!



 

 


 

När vi ändå är inne på mat så kommer här icas nya reklamsnutt för er som missat den, klockren!

 


Kommentarer
Postat av: sofie

fisksoppan ser riktigt, riktigt god ut! måste jag testa att laga någon dag :) och reklamen är klockren ja, älskar den!! haha. tänker på vår roadtrip och "amanda var det". PUSS och gott nytt år fina vän!

Postat av: jenny

ooh,vad roligt med recept! dina recept brukar vara så bra :D ja,ulf är en riktigt stjärna!! :D satans roligt! gott nytt år min älskling!! puss

2009-12-31 @ 17:55:11
Postat av: Therese

Åh, vad gott det ser ut! Kanske blir tvungen att bjuda in mig själv på middag hos dig nån gång ;D

Ha en bra kväll vännen!

Gott Nytt år på dig! Puss!!

2009-12-31 @ 18:31:56
URL: http://miaulin.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback