Live från AK2137..

Jag har aldrig varit med om en föreläsning där föreläsare promenerar upp bland publiken, hon skrämmer mig. hon pekar på folk och tvingar en att svara. Oh my. Hon skriker och har sig.

 

Just nu sitter Maria på en föreläsning. Bra eller inte, jag är tvungen att skriva för att hålla min del av överenskommelsen. Damen pratar om flyktingbarn och deras första tid i skolan här i Sverige. Det är uppföljning från studiebesöket i fredags som jag skolkade från pga. brist av engagemang och pengar. Det var delade åsikter från besök på introduktionsskolan för flyktingbarn, vissa tyckte att det var mäkta intressant, andra att man såg barnen som apor i bur. Jag förstår, för hur lätt är det för ett barn som sitter vid sin bänk att försöka ignorera att 10 lärarkandidater stövlar in med ytterkläder och ställer sig längst bak i klassrummet och observerar. Lägg då på att barnet inte kan speciellt mycket Svenska, om ens något. Snacka om att verkligheten inte visar sig. För att se hur det går till på en sådan skola skulle man behöva komma dit ensam, men det får man tydligen inte, för att de har besök inbokade hela tiden. Stackars barn som blir övervakade heela tiden. Usch och fy. Får det verkligen gå till så?

 

Nåväl. Vadet. Anders ”bloggarn” Nyströms del var att blogga varje dag under en veckas tid. Han har varit duktig! Nu sitter jag här under föreläsningen. Själv känner man sig ganska olydig, respektlös. Maria med sitt goda hjärta kan inte riktigt med detta egentligen, men vad gör man för att inte förlora.

 

Bildbevis:

 

 

Observera att det förekom tekniska svårigheter under detta kort, inte för mig utan för tanten. Och tro inte att folk är på väg att gå, vi brukar sitta med ytterkläderna på oss, det är kallt i salen. Den skrämmande tanten är hon i mitten. hade jag haft systemkameran med mig hade ni fått se en close-up.

 




Något som förekom ofta under förra terminen då vi gick i en stor klass på över 300 studenter var att många gick under själva föreläsningen, vi pratar om de som inte kan vänta till pausen, vi pratar om de som har inte kan låta bli att trycka sina klackar hårdare i golvet än vanlig. SÅNT är pinsamt! Då skäms man för deras skull. Man är på en föreläsning som blivande pedagog och kan inte ens respektera föreläsare en liten gnutta. Sen håller jag med om att vissa föreläsningar är sjukt omotiverade, att de inte ger en något i sin utbildning, att de är öronbedövande (säger man så?). Då kanske det är liite okej att gå i pausen, men hur hemskt måste det inte kännas för föreläsaren att komma tillbaka efter pausen och se att mer än hälften har gått? Vad är rätt och fel?

 


 

Klockan 12 slutar föreläsningen slut och då ska jag snabba mig hem på en timme, hinna äta lunch och vila för att sedan bege mig tillbaka för ett seminarium. Nä, den där vilan blir det nog inget med. På tisdag – torsdag är jag ledig från skola, inte ledigledig, jag ska skriva på min hemtenta, men det är skönt att lägga upp dagen som man vill.. Bara man har pli på sig själv. Till helgen ska jag kanske passa min syster, det beror på hur mycket fester och middagar hon planerar att gå på. Snacka om att ens syster har ett  mer fartfyllt partyliv än en själv. Ojoj, här känner man sig gammal.

 

Såg för övrigt Britney dokumentären, måste ändå hålla med Jenny och alla: Go team Britney. Lämna stackarn ifred. Ge henne i alla fall en dag ledig.

 

Jag har även laddat ner ett antal avsnitt av den gamle julkalendern trolltider. Vet att den är en av Matildas favoriter men jag kommer knappt ihåg den, det blir till att fräscha upp minnet.

 


 

Detta blev allt för denna gång. Snart är 120sekundersrasten slut som vi fick för 5 minuter sedan. Hoppas innerligt att det blir en längre snart..

 

Mary signs out..


Kommentarer
Postat av: jenny

vilket roligt inlägg. vad mycket du fick skrivet :D ja,fy fan stackars britney. hon kan få komma hit och bo så ska jag skjuta alla fotografer. det är ju hemskt! puss

Postat av: sofie

du har ju nästan skrivit en hel roman, men det var kul att läsa! :P jag älskar också trolltider! den och sunes jul är typ de bästa julkalendrarna ever. puss

2008-12-08 @ 15:39:29
URL: http://fisen.blogg.se/
Postat av: Nyström

jag är mycket imponerad!:D sjukt bra inlägg och sen fick du även med en bild...ytterst nöjd är jag!!!

Detta inlägg får 5 av 5 toasters!:P keep it up!

2008-12-08 @ 20:32:13
URL: http://nystrom.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback